משה”ב מציע: קנאביס רפואי ב-150 ש”ח למוצר + עמלת רוקח

בתשובה להוראת בג"ץ להחזיר את מחירי הקנאביס ל-370 ש"ח לכל כמות עד סוף מרץ 2020, מציע משרד הבריאות מנגנון אחר. תגובת הסתדרות הרוקחים: "לא קביל ולא יהיה".

משרד הבריאות משיב הערב (ב’) לבג”ץ ומציע בתגובתו מחירון חדש לקנאביס רפואי, באופן זמני, עד 31.3, במקום לחזור למחיר הישן (370 ש”ח) כפי שהורו השופטים. על פי ההצעה המחיר יהיה 150 ש”ח ל-10 גרם קנאביס רפואי + עמלת רוקח על סך 30 ש”ח למכירה. תגובת הסתדרות הרוקחים לפניית מגזין קנאביס בעניין הצעה זו: “לא קביל, ולא יהיה”.

עוד הוסיפו בהסתדרות הרוקחים לפניית מגזין קנאביס כי על משרד הבריאות היה קודם לקבל את הצעת המגזין להסרת המע”מ מהקנאביס הרפואי בטרם מביאים רעיונות מסוג זה. “אם היו מבטלים המע״מ, 17% פחות, זה היה יותר משמעותי,” אמרו. “בהצעה הנוכחית לא יהיה מי שינפק. זה צעד היסטרי והזוי. יש עוד הרבה מאיפה לקצץ לפני שפוגעים ברוקחים. אי אפשר כלכלית לנפק קנאביס במרווחי רווח כאלה. אם נצא מהמערכת היא תהיה בתוהו ובוהו, ואם ניאלץ לנקוט בצעדי חירום משפטיים כדי לבלום המהלך המטופש – כך יהיה”.

תשובת משרד הבריאות מגיעה הערב בתגובה לבקשתן מבג”ץ של החברות “IMC” ו”קנדוק” מסוף השבוע, להורות למשרד הבריאות להתיר להן לייצר במחירים הנמוכים של האסדרה הישנה על מנת שיוכלו למכור באותם מחירים נמוכים (370 ש”ח). המשרד דורש מהשופטים לדחות את בקשת החברות.

כזכור השופטים קבעו בתחילת החודש כי על החברות לשוב למכור קנאביס בתנאי ובמחירי האסדרה הישנה, אך לא קבע האם עליהן גם לחזור לייצר במתכונת זו. לפיכך עלויות הייצור גבוהות ואינן תואמות לטענת החברות את המחיר הזול לצרכן.

משרד הבריאות קובע בתשובתו הערב (ב’) כי יש לדחות כאמור את בקשת החברות מכמה סיבות, למשל “מחמת היותה של הבקשה כוללנית ביותר ולא ברור מה כוללת תקינת הייצור המכונה Non-GMP”. בנוסף נטען כי “למעשה מבוקש לשנות רגולציה קיימת של כללי איכות”.

סיבה שלישית שנותן משרד הבריאות לדחיית בקשת החברות היא כי החברות “נמנעו מלמצות כהלכה את ההליכים מול משרד הבריאות טרם פנייתן לבית המשפט”. סיבה רביעית היא כי בקשת החברות משמעותה “ביטול רפורמת המדיקליזציה שעוגנה לפני למעלה משלוש שנים בהחלטת ממשלה”.

סיבה חמישית שנותן המשרד היא “כי נכון להיום מתוך כ-61,000 מטופלים ישנם פחות מ-7,000 מטופלים שאינם מחזיקים ברישיון בית מרקחת”. משרד הבריאות מתעלם מכך שכלל החברות לא מספקות כראוי קנאביס במחירי האסדרה הישנה וקובע כי “מטופלים המחזיקים ברשיונות אספקה ישירה יכולים לרכוש מוצרים במחיר אחיד” וכי “בעוד שבעבר היו רק 2 נקודות חלוקה היום ישנם כ-70 בתי מרקחת בכל הארץ”.

סיבה שישית, עליה חוזר משרד הבריאות שוב ושוב, היא כי “אין לאפשר שיווק של מוצרים שלא יוצרו לפי כללי איכות מהטעם שאלו טומנים בחובם סיכון מוגבר לבריאות המטופלים”. כזכור משרד הבריאות מכנה מוצרים אלו “מוצרים נחותים ומסוכנים” על אף שהתיר מכירתם במשך למעלה מעשור.

לאבסורד שבטענה זו של המשרד, שמתנגשת לכאורה עם העובדה שעדיין נמכרים בבתי המרקחת מוצרי אסדרה ישנה באישור משרד הבריאות, נטען כי “יש לעמדת המשרד הבדל תהומי בין מצב בו כבר ישנם מוצרים קיימים שיוצרו בתהליכי Non-GMP ואז נשאלה השאלה האם להשמידם באופן גורף או להתיר את שיווקם בכפוף לבדיקות מעבדה, לבין המצב הנוכחי בו אין עוד מוצרים כאלה וכעת החברות מבקשות לייצרם”.

לבסוף מציע משרד הבריאות מחירון קנאביס רפואי חדש שאמור לפתור את אחת הבעיות המרכזיות – עליית המחירים החדה. “מוצע כי הצו יכלול רמות מחירים שונות בהתאם לכמות הנצרכת, מחיר מדורג הוא נכון יותר ממחיר אחיד”. לצורך גיבוי דבריהם מציג המשרד את פרטי המחירים החדשים בהם הוא מעוניין.

על פי המחירון החדש המחיר המוצע יהיה 150 ש”ח לכל 10 גרם, כולל מע”מ, ולמחיר זה יתווסף רווח לרוקח של עד 30 ש”ח בסה”כ לרכישה. מחירון זה די דומה לזה שנקבע במסגרת המודל לפיקוח מחירים שהציג בעבר משרד הבריאות אך טרם אושר ע”י ועדת המחירים. לצד זאת מוצע כי המחיר לילדים המטופלים בקנאביס לא יעלה על 470 ש”ח בחודש בכל מקרה.

לטענת המשרד קביעת מחיר שכזה יוביל לכך שכ-35% מהמטופלים ישלמו סכום נמוך מהמחיר ששילמו בעבר וכי 64% מהמטופלים ישלמו מחיר הנמוך במעט מזה שהיה נהוג, כלומר 470 ש”ח או פחות מכך. עוד נטען כי במקרה כזה 80% מהמטופלים ישלמו סכום שלא יעלה על 600 ש”ח לצד תוספת של 30 ש”ח קבועים כאמור.

עם זאת משרד הבריאות מבהיר כי דרישתו למחירון זה היא רק עד 31.3.20 – המועד הנוכחי שעד אליו הורו השופטים לקבוע מחיר של 370 ש”ח לכל היותר לא כולל שינוע. “ככל שהשוק יתייצב,” מבטיחים במשרד, “ניתן יהיה לאפשר בעתיד ייצוא של קנאביס בכפוף לכך שיובטח מענה הולם מבחינת מגוון ומחיר לצרכנים המקומיים”.

יש לציין כי הפעם חתום על התשובה לבג”ץ מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ולא המשנה למנכ”ל פרופ’ איתמר גרוטו כפי שהיה עד כה.

כפי שנחשף מוקדם יותר היום במגזין קנאביס, דורשות מנגד העותרות לבג”ץ להטיל צו ביזיון ביהמ”ש נגד משרד הבריאות ולהשיב את האסדרה הישנה במלואה, כולל ייצור, אריזה, שינוע ומכירה במחיר 370 ש”ח לכל כמות.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר